چهارباغ - ماشین و فرهنگ ما

روزنامه اصفهان زیبا 29 فروردین 1392 (حدود پنج ماه پیش)

سالهاست از این موضوع صحبت می شود که محور چهارباغ عباسی خالی از ماشین شود اما نمی دانم چرا تا کنون عملی نشده است! اکنون که خیابان «باغ گلدسته» کشیده شده و بخش عظیمی از بار سنگین چهارباغ عباسی را به دوش می کشد، بهتر است این طرح اجرایی گردد. حتی به میدان نقش جهان هم سرایت نموده و میدان نیز به عصر پیش از ماشین برگردد. عده ای گمان می کنند در صورت عملی شدن آن، خیابان چهارباغ عباسی از رونق می افتد! این امر از وابستگی بیش حد ما به ماشین و دوری از پیاده روی سرچشمه می گیرد. نمی دانم چرا «پیاده روی» این قدر در سبک زندگی ما دور ودور تر می شود. اصلاً وقتی کسی را می بینیم که مسیری را پیاده می رود، احساس می کنیم چقدر بی کلاس است!! طفلکی چقدر خسته می شود!! اگر ماشین داشته باشیم پیش پایش می ایستیم وبوق می زنیم که سوارش کنیم و او را نجات دهیم! جالب است که موتور سواری و دوچرخه سواری نیز در این اندیشه خیلی خنک و بی کلاسی به نظر می آید! نتیجه این فرایند بدانجا رسیده است که در ساعاتی از شبانه روز، خیابان های شهر تبدیل به پارکینگ های متحرک می شوند. چراغ سبز می شود اما هنوز ماشین های قبلی از کنار چهارراه به داخل تر نرفته اند! ماشین داری و ماشین سواری خیابان های ما و فرهنگ ما را دارد خفه می کند! شخص حاضر است یک ساعت و نیم در ترافیک «حرص» بخورد ، اما با اتوبوس واحد این سو وآن سو نرود. چرا؟ چون اتوبوس واحد شما را که می خواهید به میدان نقش جهان بروید در دروازه دولت پیاده می کند و شما باید باقی راه را پیاده بروید!! بهتر است با ماشین شخصی باشید و نیم ساعت در پارکینگ ها و خیابان های اطراف میدان به دنبال جا برای پارک باشید تا این که چند قدم پیاده روی کنید؟!

اگر کسی خیابان های تاریخی و غیر تاریخی شهرهای اروپایی را دیده باشد (حتی در تلوزیون) مشاهده می کند بیشتر این نوع خیابان ها سنگفرش هستند و قابل گذر برای پیاده و دوچرخه. همین. آوردن اتومبیل به خیابان در حقیقت نوعی تضییع حق دیگران است که علاقه دارند مسیری را بدون دغدغه برخورد با ماشین و یا بوق آنها پیاده روی یا دوچرخه سواری کنند. بگذاریم با پیاده رو کردن این خیابان شهر، هم روح تاریخ  در آن دوباره زنده شود و هم فرهنگ اتومبیل زده خود را کمی اصلاح نماییم. بگذاریم به صورت آزمایشی هم که شده خیابان چهارباغ عباسی پیاده رو شود تا ببینیم نتایج آن چیست و چقدر برای مردم شهر و نیز گردشگران مفید خواهد بود. با ساخته شدن دیواره شرقی چهارباغ ، طرحی که زیبایی خیابان را دو چندان کرده و نیز رابطه نزدیکتری میان خیابان و پارک هشت بهشت (شهید رجایی)ایجاد کرده است، در شرایطی که چهارباغ عباسی خالی از ماشین شود، می تواند به یکی از مراکز تفریحی مردم تبدیل گردد.

در همین خبر که مربوط به 29 فروردین 1392 می باشد ، رئیس شورای شهر خبر داده است که با پیاده رو شدن خیابان مذکور «شهروندان در این محور با درشکه جابجا می شوند و فرهنگ سنتی و تاریخی چهارباغ عباسی دوران قدیم برای شهروندان تداعی می شود» من می خواهم اضافه کنم در کنار درشکه ها در بلندمدت باید مسئولین در فکر این باشند که یک خط تراموا برای کل خیابان چهارباغ  بکشند. کشیدن خط تراموا هزینه زیادی نیز نمی برد. فقط یک خط ریل باید روی زمین کشیده شده و واگن ها روی آن نصب شوند.

/ 3 نظر / 27 بازدید
محسن

متاسفانه نه تنها پیاده روی و دوچرخه سواری بی کلاسی محسوب شده اند بلکه اگر مدل ماشینت هم پایین باشه باز هم بی کلاس شمرده می شوی و این یعنی اوج ماشین زدگی... البته محیط . تلوزیون و سینما هم بی تاثیر نیستند. وقتی در فیلم های پر زرق و برق سینما برای اینکه بگن فلان شخص خیلی باکلاسه اونو پشت فرمون گرانقیمت ترین ماشین می نشونن.... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

محمدرضا حجازی

سلام دوباره محدوده سبزه میدان تهران حواشی شمس العماره و بافت تاریخی خیابانهای امام خمینی و ساختمانهای وزارت خارجه و وزارت اقتصاد هم اکنون پیاده راه شده است.اوایل برای همین در تهران هم می گفتند امکان ندارد و نمی شود ترافیک ماشین را حذف کنیم.در تهران تراموا هم نگذاشتند بلکه یک تراکتور را رنگ کردند و واگنهای را به ان بستند و مردم را مجانی جابجا می کند در این محدوده/ خیلی هم شیک است.بعد هم تعدادش را افزایش دادند.در مورد چهارباغ اصفهان مدیران شهری عرضه ندارند وگرنه مترو که از زیر رد می شود.یک وسیله ارزان یا مجانی افراد ناتوان را جابجا کند گله به گله هم افراد یا گروههای موسیقی سنتی یا مداحان سنتی بازار و ... طبق غاعده و مجوز اجرای برنامه کنند و درامد داشته باشند و پول مالیات هم بدهند. اما متاسفانه صحبت که می کنیم اقایان چند تا عکس از چهارباغ 120 ستا پیش می اورند که چهارباغ باید اینجوری بازسازی شود.یعنی جوی در وسط داشته باشد درختانش چنار باشد و ...یکی نیست بگوید آقایان کو اب که شما دنبال حوض و فواره آن هستید.لطفا اقتصاد چهارباغ و توریست اصفهان را با عملیات های شجاعانه و فوری را ه بیاندازید.وقتی وضعمان خوب شد ان کار

محمدحسن جمشیدپور

لحظه‌ای چهارباغ را بدونِ آهن و دود تصور کنید. آخ که چه حالی دارد در آن قدم بزنی و کیف کنی. سوار ماشین که باشی فقط فرمان را می‌بینی و ماشین‌هایِ جلویت. می‌خواهی گاز دهی و هر چه زودتر به مقصد برسی. کافی‌ست بدونِ ماشین در چهارباغ قدم بزنی تا ببینی هر آن‌چه ندیده‌ای، بشنوی هر آن‌چه نشنیده‌ای و بو بکشی هر آن‌چه بو نکشیده‌ای. چه‌قدر لذت دارد بستنی بخوری و صدایِ انکرالاصواتِ اتول‌ها را نشنوی و دودشان را بالا نکشی. بیش‌تر از سی سال است که می‌گویند محور تاریخی-فرهنگیِ چهارباغ را از آفتی به نامِ ماشین پاک می‌کنیم. اصلاً به همین دلیل خیابان شمس‌آبادی را ساختند. امروز هم که خیابان گلدسته را طویل کردند. آیا وقتِ آن نرسیده است که شور و تحرکت را به این محور برگردانیم؟ از همه مضحک‌تر دل‌نگرانی بازاری‌ها است. می‌گویند اگر پایِ ماشین از چهارباغ بریده شد، کسب و کارمان از رونق می‌افتد! ایجاد پیاده‌راه به دلیل جذب جمعیت و حضورِ امن و فعالِ مردم سبب رونق اقتصادی می‌شود. نگران نباشید. اتفاقاً شما بیش‌تر از همه سود خواهید کرد.