وضعیت امنیت راه های اصفهان در سال های پس از مشروطه

تاریخ اجتماعی یعنی جستجو و بازکاوی در نکاتی از زندگی آدم های دیروز که کمتر بدان پرداخته شده است. در تحقیقی که در سال های پس از مشروطه اصفهان انجام دادم معلوم شد ناامنی راه ها در آن سال ها بزرگ و کوچک مردمان شهر را تحت تاثیر خود قرار داده بود. به طوری که صدای همه به اعتراض بلند شده بود که (آقا این چه وضعی است که هر روز مال مردم را در راه ها می برند؟!) این اعتراض عمومی پی آمدهایی نیز در عرصه سیاسی به همراه داشت که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است. این مقاله را به همراهی دکتر مرتضی نورائی نوشته ام

 مقاله در مجله علمی پژوهشی جستارهای تاریخی به چاپ رسید.

چکیده

انقلاب مشروطیت پس از به‌بار نشستن، به سبب خلأ قدرت و تحت تأثیر عوامل و زمینه‌های اجتماعی و سیاسی، گذاری کُند و پیچیده از نظام امنیتی سابق به وضعیتی تازه را تجربه کرد و طی این دوران با ناامنی گسترده در راه‌های مواصلاتی کشور مواجه شد. این مقاله وضعیت پیش‌آمده در منطقۀ اصفهان را بررسی می‌کند.
در این نوشتار نشان داده می‌شود که وضعیت راه‌ها در اطراف اصفهان، بلافاصله پس از وقوع انقلاب مشروطه تا آستانۀ جنگ جهانی اول، بسیار ناامن شده بود و با وجود تلاش‌های حاکم شهر، انجمن ولایتی، و مقامات مرکزی در تهران این ناامنی استمرار یافت. این امر اثرهای نامطلوبی در زندگی مردم بر جای نهاد تاحدی که موجب نارضایتی و تغییر نگرش بخش‌هایی از آن‌ها، خصوصاً تجار، نسبت به نظام مشروطیت شد.
منابع این مقاله اخبار و مطالب روزنامه‌های منتشره در اصفهان پس از مشروطه است. مراجعه به این نوع منابع برای نشان‌دادن فضای حاکم و شبیه‌سازی اثرها و پیامدهای بی‌واسطۀ فقدان امنیت، نسبت به بهره‌جویی از منابع دیگر مانند خاطرات و یا اسناد دولتی، مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد.

لینک مقاله برای دانلود

http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/?_action=articleInfo&article=652

 
  
نویسنده : عبدالمهدی رجائی ; ساعت ٧:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٢/۱۱