چهارباغ - ماشین و فرهنگ ما

روزنامه اصفهان زیبا 29 فروردین 1392 (حدود پنج ماه پیش)

سالهاست از این موضوع صحبت می شود که محور چهارباغ عباسی خالی از ماشین شود اما نمی دانم چرا تا کنون عملی نشده است! اکنون که خیابان «باغ گلدسته» کشیده شده و بخش عظیمی از بار سنگین چهارباغ عباسی را به دوش می کشد، بهتر است این طرح اجرایی گردد. حتی به میدان نقش جهان هم سرایت نموده و میدان نیز به عصر پیش از ماشین برگردد. عده ای گمان می کنند در صورت عملی شدن آن، خیابان چهارباغ عباسی از رونق می افتد! این امر از وابستگی بیش حد ما به ماشین و دوری از پیاده روی سرچشمه می گیرد. نمی دانم چرا «پیاده روی» این قدر در سبک زندگی ما دور ودور تر می شود. اصلاً وقتی کسی را می بینیم که مسیری را پیاده می رود، احساس می کنیم چقدر بی کلاس است!! طفلکی چقدر خسته می شود!! اگر ماشین داشته باشیم پیش پایش می ایستیم وبوق می زنیم که سوارش کنیم و او را نجات دهیم! جالب است که موتور سواری و دوچرخه سواری نیز در این اندیشه خیلی خنک و بی کلاسی به نظر می آید! نتیجه این فرایند بدانجا رسیده است که در ساعاتی از شبانه روز، خیابان های شهر تبدیل به پارکینگ های متحرک می شوند. چراغ سبز می شود اما هنوز ماشین های قبلی از کنار چهارراه به داخل تر نرفته اند! ماشین داری و ماشین سواری خیابان های ما و فرهنگ ما را دارد خفه می کند! شخص حاضر است یک ساعت و نیم در ترافیک «حرص» بخورد ، اما با اتوبوس واحد این سو وآن سو نرود. چرا؟ چون اتوبوس واحد شما را که می خواهید به میدان نقش جهان بروید در دروازه دولت پیاده می کند و شما باید باقی راه را پیاده بروید!! بهتر است با ماشین شخصی باشید و نیم ساعت در پارکینگ ها و خیابان های اطراف میدان به دنبال جا برای پارک باشید تا این که چند قدم پیاده روی کنید؟!

اگر کسی خیابان های تاریخی و غیر تاریخی شهرهای اروپایی را دیده باشد (حتی در تلوزیون) مشاهده می کند بیشتر این نوع خیابان ها سنگفرش هستند و قابل گذر برای پیاده و دوچرخه. همین. آوردن اتومبیل به خیابان در حقیقت نوعی تضییع حق دیگران است که علاقه دارند مسیری را بدون دغدغه برخورد با ماشین و یا بوق آنها پیاده روی یا دوچرخه سواری کنند. بگذاریم با پیاده رو کردن این خیابان شهر، هم روح تاریخ  در آن دوباره زنده شود و هم فرهنگ اتومبیل زده خود را کمی اصلاح نماییم. بگذاریم به صورت آزمایشی هم که شده خیابان چهارباغ عباسی پیاده رو شود تا ببینیم نتایج آن چیست و چقدر برای مردم شهر و نیز گردشگران مفید خواهد بود. با ساخته شدن دیواره شرقی چهارباغ ، طرحی که زیبایی خیابان را دو چندان کرده و نیز رابطه نزدیکتری میان خیابان و پارک هشت بهشت (شهید رجایی)ایجاد کرده است، در شرایطی که چهارباغ عباسی خالی از ماشین شود، می تواند به یکی از مراکز تفریحی مردم تبدیل گردد.

در همین خبر که مربوط به 29 فروردین 1392 می باشد ، رئیس شورای شهر خبر داده است که با پیاده رو شدن خیابان مذکور «شهروندان در این محور با درشکه جابجا می شوند و فرهنگ سنتی و تاریخی چهارباغ عباسی دوران قدیم برای شهروندان تداعی می شود» من می خواهم اضافه کنم در کنار درشکه ها در بلندمدت باید مسئولین در فکر این باشند که یک خط تراموا برای کل خیابان چهارباغ  بکشند. کشیدن خط تراموا هزینه زیادی نیز نمی برد. فقط یک خط ریل باید روی زمین کشیده شده و واگن ها روی آن نصب شوند.

  
نویسنده : عبدالمهدی رجائی ; ساعت ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱٦